Copyright 2024 - PWGP

Mój kolorowy świat mowy

PROGRAM INNOWACJI PEDAGOGICZNEJ

,,MÓJ KOLOROWY ŚWIAT MOWY’’
Realizowany od 1.10.2016r do 30.06.2017r
w Publicznym Przedszkolu w Niedomicach

Innowacją zostaną objęte dzieci 3,4,5 i 6-letnie (wszystkie grupy
w placówce). Poprzez innowację chcemy wspomagać i stymulować rozwój mowy i języka u dzieci, likwidować błędy i wady wymowy,
a także chcemy zaangażować rodziców do świadomej współpracy nad kształtowaniem prawidłowej wymowy swoich dzieci.
Realizacja zadań odbywać się będzie między innymi poprzez działania praktyczne:

  • zabawy, ćwiczeniai gry oddechowe
  • ćwiczenia usprawniające narządy oddechowe
  • ćwiczenia fonacyjne i głosowe
  • ćwiczenia słuchowe
  • ćwiczenia słuchu fonematycznego
  • ćwiczenia motoryki dużej i małej
  • zabawy i ćwiczenia logorytmiczne
  • zabawy rozwijające mowę bierną i czynną
  • współpraca z neurologopedą.

Innowacja będzie trwała od 1 października 2016r. do 30.06.2017r
w Publicznym Przedszkolu w Niedomicach.

CELE GŁÓWNE
Główne cele innowacji pedagogicznej:

  • wspomaganie i stymulowanie rozwoju mowy i języka dzieci do osiągnięcia sprawności artykulacyjnej, gramatyczneji leksykalnej mowy.
  • Likwidowanie u dzieci błędów i wad wymowy
  • Zaangażowanie rodziców do świadomej współpracy nad kształtowaniem prawidłowej wymowy swoich dzieci

CELE SZCZEGÓŁOWE
Cele szczegółowe:

  • utrwalanie prawidłowego toru oddechowego dla mowy
  • usprawnianie motoryki narządów artykulacyjnych:(warg, języka, policzków, żuchwy, podniebienia miękkiego)
  • rozwijanie percepcji słuchowej i wzrokowej
  • rozwijanie słuchu fonematycznego
  • rozwijanie mowy biernej i czynnej
  • rozwijanie motoryki dużej i małej
  • polepszenie funkcjonowania społecznego w zakresie komunikacji

ZAŁOŻENIA PROGRAMU

  • Budowanie świadomości rodziców w zakresie wspomagania rozwoju mowy swoich dzieci
  • Zapoznawaniedzieci z zabawami logopedycznymi prowadzącymi do prawidłowej sprawności artykulacyjnej
  • Zapobieganie powstawaniu i utrwalaniu wad wymowy oraz nieprawidłowych zachowań językowych
  • Wspomaganie prawidłowego rozwoju mowy dziecka i trwałe jej usprawnianie przez nauczycielki przedszkola.

Zadania realizowane przez rodziców:
• podjęcie współpracy z logopedą;
• wyposażenie dziecka w zeszyt do zajęć logopedycznych, w którym logopeda będzie zamieszczał propozycje ćwiczeń;
• systematyczne utrwalanie z dzieckiem w domu zawartego w zeszycie materiału logopedycznego;
• motywowanie do systematycznych zabaw i ćwiczeń z dzieckiem w domu oraz czynny udział rodzica na zajęciach w przedszkolu;
• uczestniczenie w zajęciach logopedycznych swojego dziecka w celu uzyskania instruktażu do zabaw i ćwiczeń z dzieckiem;
• wzmacnianie pozytywnych relacji rodzic - dziecko;
• podejmowanie działań profilaktyczno - stymulujących rozwój mowy ich dziecka;
• wzbogacanie swojej wiedzy z zakresu profilaktyki zaburzeń artykulacyjnych;
• konsultacje specjalistyczne: foniatra, laryngolog, ortodonta.
Zadania realizowane przez nauczyciela:
• podejmowanie działań mających na celu usprawnianie aparatu oddechowego, fonacyjnego i artykulacyjnego;
• dokonywanie diagnozy pedagogicznej dzieci z wybranymi deficytami rozwojowymi i planowanie z nimi pracy;
• uwzględnianie indywidualnych potrzeb i możliwości dziecka podczas prowadzonych zajęć;
• poszerzanie wiedzy na temat rozwoju mowy dzieci w wieku przedszkolnym, przyczyn występujących nieprawidłowości oraz o metodach i technikach wspomagających prawidłowy rozwój;
• zaangażowanie w utrwalanie postępów dziecka;
• współpraca nauczycieli, logopedy, rodziców i specjalistów w zakresie ujednolicenia oddziaływań terapeutycznych ukierunkowanych na dziecko.

PRZEWIDYWANE EFEKTY

  • Usprawnienie motoryki i koordynacji narządów artykulacyjnych u dzieci
  • Wyeliminowanie nieprawidłowości związanych z wymową
  • Utrwalenie prawidłowego toru oddechowego dla mowy
  • Utrwalenie prawidłowego wzorca artykulacyjnego
  • Wykształcenie postawy komunikacyjnej
  • Usprawnienie funkcji mających wpływ na rozwój mowy (pamięci, koncentracji, percepcji słuchowej, wzrokowej, ruchowej i myślenia)
  • Sprawne komunikowanie się z rówieśnikami i dorosłymi z bliższego i dalszego otoczenia dzieci.
f t g m