Ćwiczenia funkcji słuchowych
Ćwiczenia wrażliwości słuchowej
- wysłuchiwanie i różnicowanie dźwięków dochodzących z najbliższego otoczenia i ich lokalizacja ( szmery, szelesty, stuknięcia, odgłosy kroków, pojazdów itp. )
- różnicowanie i rozpoznawanie głosów przyrody ( zwierząt, ptaków, szum deszczu itp. - nagrania magnetofonowe i płyty. )
- rozpoznawanie odgłosów wydawanych przez upadające lub uderzające o siebie przedmioty ( gumka, klucz, klocek, szklanka, łyżeczka itp. ) oraz przesypywanych substancji ( piasek, kasza, groch itp. )
- rozpoznawanie i różnicowanie dźwięków wydawanych przez instrumenty perkusyjne oraz lokalizacja tych dźwięków ( skąd ten dźwięk dochodzi )
- różnicowanie wysokości, natężenia i barwy dźwięków ( różne instrumenty muzyczne )
Ćwiczenia rytmiczne
- odtwarzanie struktur rytmicznych - nauczyciel ( rodzic ) wystukuje układ, dziecko powtarza to samo; zamiast stukania można stosować klaskanie lub wygrywanie rytmu na instrumencie perkusyjnym
- odtwarzanie przestrzenne układów rytmicznych - rodzic wystukuje, dziecko układa klocki ( lub inne przedmioty ) taką samą liczbę z zachowaniem właściwych odstępów, w kierunku od lewej do prawej, np. oo oo. Może też rysować elementy geometryczne w liniaturze itp.
- odtwarzanie rytmiczne układów przestrzennych - rodzic prezentuje układ przestrzenny na planszy za pomocą klocków, dziecko wystukuje, klaszcze lub wygrywa na instrumencie perkusyjnym
- rozpoznawanie układów przestrzennych lub rytmicznych - zgadywanie, który spośród kilku układów na planszy został wystukany, lub który spośród kilku wystukanych odpowiada układowi na planszy ( lub z klocków )
- zabawy ruchowe ze śpiewem, klaskaniem lub wygrywaniem rytmu melodii na instrumentach perkusyjnych
Ćwiczenia słuchu fonematycznego, analizy i syntezy słuchowej
- liczenie sylab w wyrazach z dotykaniem obrazkiem do cyfr na kartonikach odpowiadających kolejności sylaby w wyrazie
- porównywanie liczby sylab w wyrazach ( segregowanie obrazków na podstawie liczby sylab )
- tworzenie wyrazów rozpoczynających się od podanej sylaby
- kończenie i zaczynanie wyrazów dwusylabowych
- sztafeta sylabowa ( tworzenie wyrazów rozpoczynających się sylabą końcową poprzedniego wyrazu )
- rozpoznawanie w wyrazie określonej sylaby i ustalanie miejsca jej położenia ( pierwsza , ostatnia, druga itp. - synteza sylab podanych ze słuchu rozpoznawanie określonej głoski w nagłosie wyrazów ( nazw obrazków ), np.: Pokaż mi obrazek, w którego nazwie słyszysz na początku a
- rozpoznawanie obrazków na podstawie pierwszych głosek ich nazw, np.: Kto ma obrazek, którego nazwa zaczyna się na a! ( e, o, Ud. ).
Opracowane na podstawie: Gąsowska T., Pietrzak-Stępowska Z.- "Praca wyrównawcza z dziećmi mającymi trudności w czytaniu i pisaniu".